
www.taxjournal.com  ~  20 June 2014

£9m goes West

 

Simon McKie

Partner, McKie & Co 

Email: simonmckie@mckieandco.com 

Tel: 01373 830956

It’s a long time since HMRC’s press releases were usefully 
informative. Too o�en, now, they are simply misleading.

Bristol & West plc v HMRC [2014] UKUT 0073 (TCC) (reported 
in ‘Cases’, Tax Journal, 28 February 2014) was a recent case in 
which HMRC’s amendment to the taxpaying company’s return 
was rejected in its entirety by the Upper Tribunal due to a simple 
error by an HMRC o!cial, resulting in the loss of £9.2m in tax. 
"e error was compounded by a lackadaisical failure to take 
a basic step which would have prevented the loss. One can see 
that HMRC would be embarrassed by such a mistake, but I was 
astonished at its e#rontery in publishing a press release on the 
case boasting about the taxpayer’s defeat and claiming for itself a 
notable victory.

"e case concerned a tax avoidance scheme implemented by the 
Bristol & West Group in 2003. "e Upper Tribunal found that the 
scheme failed on a close construction of the legislation. However, 
because the HMRC o!cial responsible for raising a closure notice 
had issued a notice stating a conclusion which did not indicate that 
an amendment was required to the taxpayer’s return, the return 
could not be amended. 

Because of the nature of the receipt at issue, £30.6m fell to be 
assessed in the year under appeal and £60m in later years. Having 
won on the substantive issue, it may be that HMRC will collect tax 
on the latter amount; the corporation tax of £9.2m on the £30.6m 
of income which was actually at issue in the appeal has though 
been lost to the exchequer. 

Having issued the incorrect closure notices, the Upper Tribunal 
noted that it was:

‘possible for [the HMRC o!cial concerned] to go and rummage 
through all the closure notices in its envelopes that were still in 
HMRC’s clutches on 31 October 2007, but I assume that task was 
so large it was not considered worth doing. As my decision will 
show, had it stopped that closure notice being sent out none of the 
problems would have ensued.’

Tax of £9.2m would surely have paid for su!cient sta# time to 
make the ‘rummage’ ‘worth doing’. 

The significance of the case
It does not appear that the tribunal’s acceptance of HMRC’s 
arguments on the substantive issue was of great signi$cance in 
respect of other taxpayers. "e planning exploited transitional 
provisions which ceased to apply shortly a%er the transactions 
at issue in the case. HMRC said in a ‘news story’ which was 
published on 20 February 2014 that: 

‘A further £215m was protected when other followers of the 
plan settled before being taken to tribunal.’

If these ‘followers’ had settled before the Upper Tribunal 
hearing, however, then the decision in that hearing cannot have 
been the trigger to their decision to settle. Signi$cantly, what 
the ‘news story’ does not mention is that there are outstanding 
unresolved cases in respect of similar transactions. 

So it would seem that the net result of the case, unless it is 
overturned on appeal, is that the assessment on Bristol & West was 

dismissed in its entirety with a loss of tax of £9.2m, even though 
the planning failed technically. Although Bristol & West may 
have to pay tax on the receipt apportioned to future years, nothing 
indicates that the Upper Tribunal’s decision has had any e#ect in 
prompting ‘followers’ to settle.

Disciplinary procedures?
It seems unlikely that a private sector organisation would su#er a 
loss of this magnitude resulting from a failure of a member of its 
sta# without instituting some form of disciplinary procedure. We 
telephoned HMRC’s press o!ce to ask whether any disciplinary 
action had been taken in respect of any of HMRC’s sta# in 
connection with the case. At $rst we were told that HMRC would 
not comment. Two days later we received an email which said:

‘… below is all we are saying about this judgment: 
“We frequently review our processes and procedures to ensure 

that closure notices are only issued in appropriate circumstances.”
Kind regards …’ 

HMRC’s publicity machine
On 20 February 2014, HMRC issued a press release with a banner 
headline: ‘Bristol & West tax avoidance plan loses again’. "e 
opening paragraph of the press release said:

‘Bristol & West PLC, owned by Bank of Ireland, has lost its 
second attempt to avoid £27m of corporation tax by claiming 
that there was a loophole in the law governing the taxation of 
derivatives.’

("e £27m $gure appears to be corporation tax at 30% on the 
total receipt of £91m. It thus fails to re+ect the £9.2m lost through 
HMRC’s blunder.) 

It then went on to quote David Gauke, exchequer secretary to 
the Treasury, as saying:

‘"is case is the result of HMRC’s relentless work against 
a highly complex and speculative avoidance gamble that, 
unchallenged, would have deprived the country of over £27m in 
corporation tax.’

Only in a note to editors near the end of the press release did it 
refer to the fact that:

‘"e Upper Tribunal allowed Bristol & West’s appeal on the 
point that was originally upheld in ... HMRC’s favour in the First-
tier Tribunal, involving a closure notice mistakenly sent out.’

What the note did not say is that, because of this error: the 
tribunal’s decision was entirely in Bristol & West’s favour; that 
the tribunal entirely rejected the amendment made by HMRC to 
Bristol & West’s return; and that £9.2m of tax was not chargeable 
which would have been chargeable under the tribunal’s view of 
the substantive issue had the error not been made. "is misleading 
information was repeated in an HMRC ‘news story’ released on the 
same day which still appears on the government’s website at the 
time of writing. Over two months later, HMRC’s Agent update 41, 
published on 24 April 2014, continued to give the same misleading 
view of the case. 

Information or propaganda?
Do you, like me, $nd the publication of misleading information 
by HMRC, presumably with the consent of Mr Gauke, deeply 
disturbing? "is was not a one-o# mistake. "e material has been 
published by the government in at least three separate forms 
over a period of two months. It has been repeated, uncritically, 
by parts of the technical press and HMRC has taken no steps to 
correct the misapprehension it has created. In the light of this 
behaviour, can one really trust material published by HMRC to 
meet the most basic standards of accuracy and honesty?

Comment
Views on topical issues

8


